
1 
 

 

FREEDOM OF THE PRESS, OR INFRINGEMENT OF THE RIGHT TO 

PRIVACY? MEDIA COVERAGE OF PRESIDENT KGALEMA 

MOTLANTHE FROM OCTOBER 2008 TO APRIL 2009 IN THREE 

NEWSPAPERS  

 

 

By 

 

Thembinkosi Gamlashe 

 

Submitted in partial fulfilment of the requirements for the degree of 

Masters in Media Studies (Coursework) at the Nelson Mandela 

Metropolitan University 

 

 

January 2012  

 

Supervisor :  Dr J Wozniak 

 



2 
 

 

Declaration 

I, Thembinkosi Gamlashe, student no. 206009429, hereby declare that the treatise 

for the Master of Arts in Media Studies is my own work and that it has not previously 

been submitted for assessment to another university for another qualification. 

 

.................................... 

Thembinkosi Gamlashe 

Date........................... 

 

 

 

This is a special dedication to my late mother, Nontikazi Evelyn Gamlashe, who had 

been a source of inspiration and support, and contributed so much to the person I 

am today.  May her soul rest in peace.  I would like to pass a special word of thanks 

to my family for the moral support lent.  Lastly, I wish to express my sincere gratitude 

to my supervisor, Dr Janina Wozniak, for her crucial guidance during this study. 

 

 

  

 

 

 



3 
 

 

 

Contents	
Abstract ................................................................................................................................................ 5 

Chapter 1 ............................................................................................................................................... 6 

1.  Introduction ............................................................................................................................. 6 

1.2 Aims and objectives of the study ............................................................................................. 8 

1.3 The research problem ............................................................................................................... 9 

1.3.1 Private vs public space ........................................................................................................ 10 

Chapter 2 ............................................................................................................................................. 12 

2.  Literature Review ................................................................................................................. 12 

2.1  Background on the South African media ....................................................... 12 

2.1.1 A free press for South Africa? ........................................................................... 13 

2.1.2 General media laws and regulations ................................................................ 16 

2.1.3 Press Ombudsman rulings on reportage of news ........................................... 18 

2.1.3.1 Reporting of news ........................................................................................... 18 

2.1.4 Other laws that impact on media and freedom of expression........................ 20 

2.1.4.1 Access to information ..................................................................................... 20 

2.1.4.2 Defamation ....................................................................................................... 21 

2.1.4.3 Privacy .............................................................................................................. 21 

2.1.4.4 Access to courts .............................................................................................. 21 

2.1.4.5 Internal security laws ...................................................................................... 22 

2.1.4.6 Equality ............................................................................................................. 22 

2.2 Background on Kgalema Motlanthe .................................................................... 23 

Chapter 3 ............................................................................................................................................. 29 

3.  Theoretical Framework ....................................................................................................... 29 

3.1 The authoritarian theory ....................................................................................... 29 

3.2 The libertarian theory ............................................................................................ 29 

3.3 The social responsibility theory ........................................................................... 31 

3.4 The Development theory ....................................................................................... 32 

3.4.1 Development journalism .................................................................................... 35 

3.4.2 Development news ............................................................................................. 35 

Chapter 4 ............................................................................................................................................. 39 

4.  Research methodology ...................................................................................................... 39 



4 
 

Chapter 5 ............................................................................................................................................. 41 

5.  Analysis and findings ......................................................................................................... 41 

Chapter 6 ............................................................................................................................................. 56 

6.Conclusion ................................................................................................................................. 56 

7.  Bibliography .............................................................................................................................. 58 

7.1 Newspaper articles analysed ................................................................................................. 58 

7.2  Secondary literature ........................................................................................................ 59 

 8.  Appendix......................................................................................................62 

   

   

  



5 
 

Abstract 

 

The researcher attempts to assess in which respect the privacy of former President 

Kgalema Motlanthe may have been invaded during his presidency, in view of 

journalistic ethics and press codes currently in effect.  The study will explore media 

practices based on media freedom at the time of publication, and assess whether 

this freedom is understood to suggest the infringement of the right to privacy in the 

coverage of the private lives of politicians in the media. 

This study will therefore examine a sample of articles from the Sunday Times, City 

Press and Mail and Guardian, covering former President Kgalema Motlanthe’s public 

behaviour that related to his private life, assess which aspects of his demeanour 

became the subject of media coverage, and correlate such reporting trends with 

fluctuations in his political career. 

The researcher will focus on the period when Kgalema Motlanthe was at the helm as 

the Head of State – from October 2008 to April 2009, and consider particularly the 

trends in the sampled press reports regarding his private life. 

The study furthermore examines some of the legislative and normative changes that 

affected the media in South Africa after democratisation, to correlate the trends 

observed in the press coverage with legislation.  This further serves to identify 

possible gray areas that arise from reporting on the freedom of the press and may 

lead to the invasion of privacy. 

 

 

 

  



6 
 

Chapter 1 
 

1. Introduction 

South Africa has always had a courageous and opinionated press. For over 40 

years, the apartheid state tried to control the country’s newspapers using legislation, 

harassment and imprisonment of journalists.  Through all this, South Africa’s press 

continued to report on all kinds of news. With the advent of democracy in South 

Africa in 1994, South Africa’s newspapers were freed from all the restrictions, 

(http//www.southafrica.info/ess_info/sa_glance/constitution/news.htm). 

Media freedom in South Africa is enshrined in the constitution of the country. 

According to Lloyd et al. (2010:15), South Africa has a Bill of Rights contained in 

Chapter Two of the Constitution.  Section 16 deals with freedom of expression. 

According to the Constitution, everyone has the right to freedom of expression, 

which includes freedom of the press and other media; freedom to receive or impact 

information or ideas; freedom of artistic creativity, and academic freedom and 

freedom of scientific research. 

The right (outlined above) does not extend to propaganda of war; incitement of 

imminent violence, or advocacy of hatred that is based on race, ethnicity, gender or 

religion, and that constitutes incitement to cause harm. 

 

Section 36 sets out the limitations of rights. It states: 

(1) The rights in the Bill of Rights may be limited only in terms of general 

application to the extent that the limitation is reasonable and justifiable in an 

open and democratic society based on human dignity, equality and freedom, 

taking into account all relevant factors, including the importance of the 

purpose of the limitation; the relation between the limitation and its purpose, 

and less restrictive means to achieve the purpose. 

(2) Except as provided in subsection (1) or in other provision of the Constitution, 

no law may limit any right entrenched in the Bill of Rights (Lloyd et al. 2010: 

15). 



7 
 

According to Lloyd et al.(2010: 17), freedom of expression is not listed as one of the 

non-derogable rights of the Constitution.  It has been balanced against other rights 

(such as equality, privacy and human dignity) on a case-by-case basis.  The 

Constitutional Court is the final judicial arbiter of constitutional issues – though other 

courts may hear matters relating to this prior to the issue being brought before it.  In 

addition, the South African Human Rights Commission, established by the 

Constitution as an independent institution, is charged with protecting and promoting 

constitutional rights. 

 

According to Lloyd et al. (2010:18), the South African Bill of Rights is often lauded 

around the world.  The Bill of Rights provides specifically for freedom of the media, 

and the limits of that freedom are clearly outlined.  For example, exceptions to the 

freedom of expression require proof of incitement to imminent violence.  South 

African media and civil society organisations generally guard their rights to freedom 

of expression fiercely – and there are ongoing debates in many fora about the 

subtleties of applying this right in relation to other rights. 

 

Lloyd et al. (2010:19), quoting a 2008 African Barometer report on freedom of 

expression, observed: 

The South African media enjoy considerable freedom of expression.  This is 

evidenced by the frequency with which the media criticise the government, the 

ruling party, the police and many other public institutions and services.  

Investigative reporting is prominent and widely respected, (Loyd et al. 

2010:19). 

 

Nonetheless, Loyd et al. maintain that defamation cases are increasing with ANC 

President Jacob Zuma taking the lead as a frequent complainant.  While intimidation 

of journalists by provincial government is decreasing, there are still incidents of 

media practitioners receiving angry phone calls from officials.  The situation is worse, 

they argue, at local government level where especially community media are from 



8 
 

time to time threatened by councillors.  In many cases, even allegations of corruption 

are not investigated for fear of reprisals.  Generally, there seems to be a lack of 

tolerance of criticism amongst politicians. 

 

According to Lloyd et al. (2010:20), South African media publish a significant amount 

of advertising from the government, and there are cases where government officials 

threatened to withdraw their custom from publications they regard as being 

excessively critical.  A recent case in point was that of the cabinet spokesperson, 

Jimmy Manyi, who threatened to centralise government advertising under his control, 

and not to support newspapers that publicly criticise the government with any 

advertising from government, (Times Live, 09 June, 2011). 

 

Commercial interest, Lloyd et al. (2010:20) argue, tends to exert even more pressure 

on media freedom: to a large extent, commercial enterprises escape the critical 

attention of the mass media who may be fearful of annoying the big advertising 

contributors. 

This study will therefore, in view of the rather recent dawn of democracy in South 

Africa which gave effect to the freedom of press, assess to what extent this press 

freedom was misused in view of journalistic ethics and press codes currently in 

effect, using the case of former President Kgalema Motlanthe, whose privacy may 

have been invaded during his presidency.   

 

 

1.2 Aims and objectives of the study 
 

The aims and objectives of the research are to assess, in respect of a sample of 

articles about a particular politician over a particular period of time, in which respects 

journalists might misuse their authority or freedom of the press to defame an 



9 
 

individual for the purpose of sensationalist reporting, particularly about politicians as 

public figures. 

Secondly, to identify possible media bias, disinformation or subjectivity in reporting in 

this sample of texts in view of the codes of conduct currently in effect. 

 

Lastly, to establish, for this sample, whether the legislation of the freedom of press 

through the Constitution and other legal and ethical frameworks, has indeed created 

space for the unfair invasion of the privacy of individuals. 

 

According to Shawcross (1991: 417) media bias involves the conscious manipulation 

of news and information to serve the interests of a government, business, racial 

group, individual or other ideology.  Accusations of media bias arise when 

restrictions are placed on media access, news coverage is unbalanced, or pressure 

is placed on journalists, which jeopardises impartial reporting. 

 

Disinformation, Shawcross (1991) maintains, is a form of propaganda, the deliberate 

dissemination of false or misleading information in order to manipulate or influence 

the public’s perception of certain situations or events, often to create a climate of fear 

or mistrust as a pretext for taking certain action. 

Carruthers (2000:6) warns against disinformation: 

Journalists often protest loudly at state’s withholding of information, as it 

attempts to use the media as channels of misinformation, designed to confuse 

or deceive the public.  

 

 

1.3 The research problem 
 

Using the case study on the representation of Kgalema Motlanthe’s private life in 

three newspapers, the researcher seeks to examine the extent to which the concept 



10 
 

of freedom of the press in South Africa could be misused, resulting in the 

infringement or threat to the privacy of the individual.  

In examining this phenomenon, the researcher will look at the trends identified in this 

sample of media reporting regarding the private life of President Kgalema Motlanthe, 

particularly where related to his romantic linkage with a young woman, while he was 

a Head of State.  The researcher will examine the nature of media coverage 

President Motlanthe received regarding his private life from the time he took up office 

to the time of the general election which saw the coming into power of a new 

president. 

 

1.3.1 Private vs public space 
 

It is important at this point to briefly elaborate on the constitutional principle of 

privacy and to make a distinction between the private and public space.  According 

to Krüger (2004: 194), South Africa’s Constitution states that the right to privacy 

includes the right not to have one’s person, home or property searched, one’s 

possessions seized or the privacy of one’s communication infringed. 

When journalists intrude on the private space of a person they are reporting 

on, that’s an invasion of privacy. 

Things that happen in the privacy of somebody’s home are, in general, 

private, while things that take place in a public place are not. 

People in a public place cannot expect the same degree of privacy as in their 

own homes.  They can be seen by anyone, and that means that they may be 

spotted by cameras or recorded by microphones, (Krüger 2004: 194). 

 

Krüger (2004) maintains that people are entitled to keep details of their private lives 

to themselves.  The publication of embarrassing facts can be an invasion of privacy. 

However, in this respect not all individuals are treated equally.  Ordinary people have 



11 
 

significant rights to privacy, but celebrities, politicians and others who live their lives 

in the public eye forfeit a large part of these rights. 

 

According to Krüger (2004: 194), the public has a right to know about the actions and 

behaviour of their elected representatives and other officials.  Where private 

behaviour touches on their suitability for public office, such justification is clearly 

evident . Film stars and other celebrities are not held accountable in the same way 

but since they, too, benefit from being in the public eye, they are expected to face 

both praise and criticism of the public through the media.  Such kind of prominence 

is, furthermore, hardly ever achieved without the willing, often eager participation of 

the person involved. 

 

However, even prominent people retain some rights.  Krüger (2004:194) quotes the 

editor of The Star, Moegsien Williams, as saying:  

‘The rule of thumb for me is if Minister So-and-so is drunk over the weekend 

in his lounge at home, it is his business.  If Minister So-and-so is drunk on a 

Wednesday in the office, it is my business.  So yes, there are certain privacy 

rights that public figures have.’   

Krüger (2004:197) further argues that another type of invasion of privacy is 

representation in a false light, that is, the publication of information that creates or 

supports a wrong public impression about somebody.  Situations that might fall 

under this category are commonly treated as possible defamation. 

 
 

 

 

 



12 
 

Chapter 2 
 

2. Literature Review 

The literature review for the study will comprise of the background to South African 

media, its laws and regulatory aspects as well as the theories of the press that 

attempt to explain the role of the media in society. 

 

2.1 Background on the South African media  

Prior to the demise of apartheid in 1994 and the first democratic elections in South 

Africa, South Africa had a mainstream media consisting mainly of a public service 

broadcaster and four dominant newspaper and magazine groups that were owned 

and managed by white people and produced by mainly white male journalists, and 

strongly influenced by the National Party government until well into the 1980’s.  The 

Western mode of media production was adhered to, including Western news values.  

Reporting on Africa and African events was thus limited, and the focus for the regime 

was on famine, war and corruption (Fourie, 2002:20). 

 

Media ownership, according to Fourie (2002:20) was strictly regulated and a plethora 

of laws existed with the sole purpose of safeguarding the entrenchment and 

distribution of the apartheid ideology.  In content, the mainstream media catered 

mainly for the white population and its needs, predominantly representing the white 

population’s Western history, culture, economic and political interests.  To a great 

extent, the citizens remained uninformed about the misery of the majority of the 

black population who lived under the apartheid rule . 

 

Fourie (2007) points out that with the publication of any material related to the exiled 

African National Congress (ANC), the PAN African Congress (PAC) and the South 

African Communist Party (SACP), and with government-proclaimed “enemies of the 

state”, such as Nelson Mandela, in prison in Robben Island, a generation of white 



13 
 

people grew up who, until his release during the political re-orientation  in 1990, 

hardly knew what Mandela looked like, let alone what he thought and what the 

liberation movements stood for.   

Fourie (2007), argues that, with the exception of the contributions of a few alternative 

newspapers, it can be argued that the mainstream media contributed to a cognitive 

construct of an ordered white society that was firmly controlled by this state – an 

island of white well-being, progress and prosperity surrounded by a veritable sea of 

African corruption, lack of leadership, political incompetence and rapid economic and 

social decline.  This level of ignorance among white population was maintained, 

among others, through the mechanisms of a state-controlled educational philosophy, 

even to apartheid-inspired interpretations and preaching of the Christian gospel, and 

through media that, on the one hand, supported apartheid ideology or turned a blind 

eye to its inhuman consequences but, on the other hand, were severely threatened, 

restricted and sensored.   

 

2.1.1 A free press for South Africa? 
 

The libertarian theory (as discussed in Chapter 3) of a free press places no limits on 

the freedom of the press since knowledge empowers the citizen (Overbeck et al. 

1994, cited in Swanepoel 2006: 10).  According to Swanepoel (2006), other scholars 

however take the view that, while freedom of the press should rarely give way to 

other interests, it is not an absolute right.  She argues that the utilitarian concept of 

freedom of the press marries it with the right and the duty to read, to listen and to 

think.  It is true that the interests of the community are served by the press, which, 

owing to the vast and commercial nature of the industry, is by default the chief 

source of public information.  A free press has a duty to be the public’s watchdog – 

to bring the truth into the sphere of public debate.  Concurring, Steenveld (2007:107) 

maintains that the South African media see their role as monitoring state 

functionaries and institutions as a means of holding them accountable to the 

electorate, and they cherish their independence and their right to media freedom to 

do so.  The government is to be monitored and watched, while the media’s self-



14 
 

identity should be that of a benign, politically neutral, altruistic institution, operating 

solely for “the public good”, and in “the public interest”. 

 

Under the previous dispensation of parliamentary supremacy, the democratic right to 

freedom of expression, according to Swanepoel (2006: 10) fell within the realm of 

common law, which afforded certain controls and protection to the individual 

possessor of the rights that flow from this freedom.  Under apartheid, freedom of 

expression was arbitrarily repressed by the Internal Security Act of 1982, and 

censorship legislated, which profoundly affected journalism and free political 

expression. 

 

In the new constitutional dispensation, freedom of expression is entrenched in          

s 16(1) of the Constitution as everyone has the right to freedom of expression, which 

includes  freedom of the press and other media (Morgan 2004: 15); and freedom to 

receive or impart information or ideas.  This freedom has the status of a fundamental 

right that must be protected, respected and fulfilled, but is not absolute and is subject 

to certain limitations imposed by, among others, s 7(3) and s 36 of the Constitution, 

(Swanepoel 2006: 11). 

 

With the advent of democracy, Wasserman (2004: 139) maintains that the media too 

were set free to act as a watchdog of the new and fragile democracy.  This is, at 

least, the popular version of events, and one which the media itself often espouse 

and celebrates.  Formally, this is true.  There have been numerous confrontations 

between government and the media, but despite the alarmist voices heard on 

occasion from media quarters, these debates, before the conception of the 

Protection of Information Bill in 2010, centred mostly on differences of opinion 

regarding issues such as the “national interest” vis-a-vis the “public interest” and the 

differing views of the media’s role in post-apartheid society.   

 



15 
 

According to Wasserman (2004: 139), criticism such as that by former President 

Thabo Mbeki about journalists being “fishers of corrupt men” and similar accusations 

has been interpreted by the media as actual attacks on their freedom, and meetings 

between Mbeki and the media representatives were facilitated by the South African 

National Editors’ Forum (Sanef – http://www.sanef.org.za) in an attempt to smoothen 

working relationships.  A Presidential Corps was also established, somewhat 

controversially, since the mere suggestion that politicians would travel on the same – 

equally controversial – presidential jet, to which the members of the fourth estate 

objected, preferring to keep a distance between them and head of state.   

Regardless of developments, Wasserman (2004: 140) asserts that friction between 

the media and the government persists, and the parties mutually view each other 

with suspicion.  On the whole, these debates – and the resulting tensions between 

the parties – could be viewed as a healthy part of what an emerging democratic 

public sphere is all about.  Insofar as the debates took the form of public or legal 

confrontations, these should be seen as the result of different frameworks through 

which tenets such as “freedom of speech” and “the public’s right to know” were 

viewed, rather than an attempt to curb the media’s freedom.  Unfortunately, the first 

decade of the democratic dispensation seems to have been marked more by the 

vigorous defence of opposing positions than committed attempts to examine the 

fundamental assumptions underlying these positions.  The media anticipated the 

new government to pounce on them, while the new government viewed criticism by 

the media as questioning their legitimacy and ability.  Seldom were these differences 

of opinion seen as part of the yet incomplete process of negotiation about how both 

these instances in a post-apartheid society should operate .  The joint re-negotiation 

of roles and responsibilities, the refashioning of identities and the contestation of new 

configurations of political and symbolic power were sometimes too easily mistaken 

for intolerance and a descent into authoritarianism. 

 

According to Wasserman (2004:140) the constitutional freedom of the media 

seemed unthreatened  before the conception of the Protection of Information Bill, not 

least judging from the Constitutional Court judge Pius Langa’s remarks at a Sanef 

ten-year review seminar which were, according to Anthony Johnson writing in the 



16 
 

Cape Times, “overwhelmingly reassuring” regarding the future of press freedom in 

the country.  Wasserman, however, cautioned in 2004 that some remnant of 

apartheid-era laws like the infamous Section 205 still represented an implicit threat to 

journalists , and as Johnson (as quoted in Wasserman 2004:140) points out, some 

incidents such as the withholding of crime statistics by government and the state’s 

obstruction of journalists wanting to cover protest action did send out worrying 

signals.  However, in 2004  Wasserman (2004:140) still argued that a comparison of 

the South African chapter of the Media Institute of Southern Africa (Misa) with other 

countries in the region showed the greater extent of South African media freedom.   

Since 2011, the Protection of Information Bill (Bill 6 of 2010) and the proposed media 

appeals tribunal are changing the parameters of the media landscape in South Africa 

severely. However, this treatise investigates the historical period of October 2008 

and April 2009 and therefore does not engage with the current situation of the media 

under the influence this new Bill. 

Wasserman, in 2004, inquired how the media implemented the freedom afforded to it 

under the constitution before the Protection of Information Bill, and how did it 

respond when faced with the challenge of contributing towards the transformation of 

society.  A glance at the relevant legislation may clarify the new South African 

foundations for media functioning. 

 

2.1.2 General media laws and regulations 
 

Lloyd et al. (2010: 20) argued in 2010 that South Africa did not have a specific 

national press/media law.  They argued that the Imprint Act (no 43 of 1993) required 

only that the name and address of the printer appear on any printed matter intended 

for public sale or distribution.  Thus, media professionals and journalists (before the 

Protection of information Bill enacted in 2011) were not subject to special regulations 

but, as any other citizen, had to comply with general laws. Since the sample of texts 

for this study dates to 2008 and 2009, the discussion will not engage the later debate 

around the Protection of Information Bill. 

 



17 
 

Broadcasting and print media are regulated differently in South Africa, (Lloyd et al. 

2010: 20).   Lloyd et al. argue that the print media regulate themselves through the 

Press Council/Press Ombudsman established and funded by the Newspaper 

Association of South Africa (which represents the major newspaper groups).  They 

maintain that the self-regulatory mechanisms were reviewed in 2007, and the 

structure expanded to include members of the public both on the Council itself and 

on structures to adjudicate complaints. 

Lloyd et al. (2010) maintain that, essentially, the Press Council (made up of six 

representatives of media organisations and other six public representatives) 

approves of the Press Code and appoints a Press Ombudsman and members of an 

Appeal Panel, which was in the period of the sample for this study in October 2008 

to April 2009, headed by a former judge and also included an equal number of 

representatives from the press and the public.  

 

All newspapers and magazines that subscribe to the jurisdiction of the Press 

Council, as Lloyd et al. argue, are required to include in every publication the 

organisation’s logo and details of how to complain about any reports. Complaints 

from the public are first considered by the Ombudsman and attempts are made to 

mediate between the complainant and the publication.  If a hearing needs to be 

called, the ombudsman presides, together with a member of the public and a 

representative from the media.  Any decision can be appealed against to the Appeal 

Panel, (Press Council 2007).   

The Press Council can order a publication found to be in breach of the code to 

publish an apology and/or correct the story, as well as print the ruling of the 

Ombudsman or Appeals Panel (Lloyd et al. 2010:22).  Lloyd et al, argue that the 

Press Council has, since its restructuring in 2007, focused on creating awareness of 

its role amongst the public and ensured that journalists know and observe the code.  

They note that at the launch of a booklet outlining the code in December 2007, 

Ombudsman Joe Thloloe stated that in the 18 months between January 2006 and 

July 2007, his office had dealt with 268 cases (Lloyd et al. 2010: 22). 

 



18 
 

2.1.3 Press Ombudsman rulings on reportage of news 
 

According to Krüger (2004: 36), any individual or group can complain to the ombud, 

on condition that they waive their right to legal action.  But this does not mean that 

newspapers can be harassed by frivolous, fraudulent, or malicious complaints, or 

those that do not reveal prima facie a contradiction of the code.  An offending 

newspaper can be ordered to publish a finding – yet no fines or other punishment 

can be meted out.  The ombud deals with the editor on behalf of his or her 

newspaper, not individual journalists. 

 

2.1.3.1 Reporting of news 
 

The freedom of the press in South Africa is enshrined in the constitution of the 

country.  Chapter two of the constitution states that everyone has freedom of 

expression, including freedom of the press.  

 

The South African media is self-regulatory, but should observe certain journalistic 

codes of practice.   According to the South African Press Code, the press should be 

obliged to report news truthfully, accurately and fairly.  News should be presented in 

context and in a balanced manner, without any intentional or negligent departure 

from the facts whether by distortion, exaggeration or misrepresentation, material 

omissions or summarisation. 

 

Only what may reasonably be true, having regard to the sources of the news, may 

be presented as fact, and such facts shall be published fairly with due regard to 

context and importance.  Where a report is not based on facts or is founded on 

opinions, allegation, rumour, or supposition, it shall be presented in such manner as 

to indicate this clearly. 

 



19 
 

Where there is reason to doubt the accuracy of a report and it is practicable to verify 

the accuracy thereof, it shall be verified.  Where it has not been practicable to verify 

the accuracy of a report, this shall be mentioned in such report, (Press Council 

2007). 

 

Contrary to the print media, broadcasters in South Africa have the option of either 

adhering to a code developed by the regulator (the Independent Communications 

Authority of South Africa and adjudicated by the Complaints and Compliance 

Committee (CCC) of ICASA, or of abiding by their own code administered by the 

Broadcasting Complaints Commission of South Africa (BCCSA)(Lloyd et al. 2010: 

23). 

 

Self-regulation of the media is an important mechanism for protecting freedom of the 

media and must be guarded.  This is recognised by the African Commission on 

Human and People’s Rights in its Declaration of Principles on Freedom of 

Expression in Africa – which states that “effective self-regulation is the best system 

for promoting high standards in the media”, (Lloyd et al., 2010:26). 

 

In order to protect independent regulation, media organisations themselves need to 

ensure that self-regulatory structures are (and are perceived to be) effective in 

promoting ethics – not merely mechanisms to protect those they represent from 

criticism.  Readers and viewers (important stakeholders) must be aware of such 

structures and endorse them so that politicians cannot easily sway popular opinion 

against the media to promote their own interests, (Lloyd et al, 2010: 26).  

 

 

 

 



20 
 

2.1.4 Other laws that impact on media and freedom of expression 
 

Although the Constitution guarantees freedom of expression and information, and 

new legislation such as that governing the right to access to information promotes 

this, there are several apartheid era laws still on the statute books, which could (if 

utilised) impede the media and journalist, according to Lloyd et al (2010: 29).  Given 

the Bill of Rights, however, any cases brought under such laws would have to take 

into account the Constitution in interpreting such legislation. A brief overview of these 

shows that the development towards the Protection of Information Bill in 2011 was 

not as unexpected as it may have seemed in the two years preceding its passing. 

 

2.1.4.1 Access to information 
 

The right to access to information is guaranteed in the Constitution in Section 32 (1): 

Everyone has the right of access to- 

a. Any information held by the state 

b. Any information that is held by another person and that is required for the 

exercise or protection of any rights. 

This right, according to Lloyd et al. (2010: 30) has been translated into the Promotion 

of Access to Information Act 2002 (PAIA).  South Africa has stipulated that both 

public and private organisations are bound by this legislation.  In the case of private 

institutions and individuals, a person requesting access to information has to show 

that this is necessary to exercise or protect other rights.  The legislation states that a 

person can apply for access to information, and, if refused, can appeal such a 

decision internally before approaching the High Court. 

 

 
 

 



21 
 

2.1.4.2 Defamation 
 

Defamation, according to Lloyd et al. (2010:31) is largely a civil rather than a criminal 

matter in South Africa and the relevant legislation is designed to protect a person’s 

reputation.  

Given the right to the freedom of expression set out in the Constitution, the common 

law definition of defamation has evolved through a range of judgements since 1994.  

Lloyd et al.(2010) point out that the permissible defences against a claim of 

defamation are privilege (eg, the statement published were made by witnesses in 

court and reported, or by lawyers in a court or by legislators); that the statement was 

true and its publication was in the public interest; the statement was a fair comment 

in the public interest; the absence of intention to defame (mistake, jest, etc), and that 

the publication was reasonable (i.e., the publisher had good reason to believe the 

statements were true and had taken steps to verify them and the person ‘defamed’ 

was given a chance to respond). 

According to Lloyd et al. defamation claims are traditionally used post publication to 

sue a newspaper, but have been cited in applications to interdict newspapers from 

publishing. 

 

2.1.4.3 Privacy 
 

Section 14 of the Constitution states that “everyone has the right to privacy”.  The 

rights to privacy and to freedom of expression are weighed up on a case-by-case 

basis.  The courts have generally recognised that the public interest in public officials 

may be higher than in other individuals (Lloyd et al. 2010: 32). 

 

2.1.4.4 Access to courts 
 

Other sections of the Criminal Procedures Act have also been identified by media 

organisations as potentially inhibiting the rights of freedom of expression and access 



22 
 

to information.  This includes section 153, which allows a judge or magistrate to hold 

a hearing behind closed doors and order that no information about the case may be 

published, if this is in the interest of a fair trial.  The Constitution however specifies 

that courts should decide issues in a fair public hearing (Article 34) and a case can 

only be held in camera with good reasons (i.e., in the interest of a fair trial). Other 

laws protect children – and thus a person under the age of 18 (if an accused, or a 

witness) may not be identified in the media (Lloyd et al. 2010:34). 

 

2.1.4.5 Internal security laws 
 

The Defence Act, No 42 of 2002, gives the State President the power to make 

regulations censoring information when a State of National Defence has been 

declared (Section 91 (2) (h)).  Section 89 of the Act specifies that a State of National 

Defence can be declared if South Africa is, among other things, threatened by war or 

is being invaded, or under armed or cyber attack (Lloyd et al. 2010: 34) 

Section 89 of the Act enables the Minister of Defence to make regulations outlining 

the classification of information, areas or facilities, whilst Section 83 states that such 

information may only be made public after 20 years have lapsed since the year the 

record came into existence.   The Act emphasises however that this is subject to the 

Promotion of Access to Information Act (PAIA).  The Defence Act states that anyone 

responsible for publishing information which has been classified in terms of the Act, 

may be imprisoned for up to five years.  Again this is made subject to the PAIA. 

 

2.1.4.6 Equality 
 

The Promotion of Equality and Prevention of Unfair Discrimination Act (Act No 4 of 

2000) introduces measures which extend the hate speech limitation clauses in the 

Constitution to include harmful and hurtful speech. Section 10 of the Act prohibits not 

only speech which is advocating hatred and constitutes incitement to cause harm (as 

stipulated in the Bill of Rights), but also bars publication of material that “could 

reasonably be construed to demonstrate a clear intention to [...] be hurtful, be 



23 
 

harmful [...] promote or propagate hatred”.  Specialised Equality courts are being 

established around the country in terms of the law, and it is as yet difficult to assess 

whether such clauses have been used against media as cases are not consistently 

reported (Lloyd et al. 2010:36). 

                                                                                                                                                             

 

2.2 Background on Kgalema Motlanthe  

A biography of Kgalema Motlanthe published by Myburgh in Politicsweb in 

September 2008 states that Motlanthe was born in Alexandra Township on July 19 

1949, and was the oldest boy of his parents' six children. His mother was a washer 

woman who later worked in a clothing factory.  His father worked in Anglo-

American's head office.  He is the only male in the family who did not work for the 

company at one point or another. 

His family moved from Alexandra to Meadowlands, Soweto in 1959.  The formative 

influence in his early years was the church. "I grew up in the Anglican Church" he 

told Myburgh of City Press in 1992, "and was very close to the priests.  They 

belonged to the Community of the Resurrection." He served as an altar boy for many 

years and at one point thought of becoming a priest, Myburgh notes (2008: No page 

number). 

After matriculating from Orlando High School. Motlanthe worked for the 

Johannesburg City Council.  

"They had what they called the commercial department, which was a glorified 

name for bottle-stores and agricultural marketing in the townships. I worked 

for about seven years as a supervisor of the Johannesburg Council bottle-

stores in the townships," (Motlanthe, quoted by Myburgh  2008).  

Myburgh maintains that Kgalema Motlanthe was an excellent soccer player and 

played for Spa Sporting Club in Pretoria and Rockville Hungry Lions in Soweto.  In 

the early 1970’s, he was "recruited into Umkhonto we Sizwe.  He formed part of a 



24 
 

unit tasked with recruiting comrades for military training.  The unit was later 

instructed to transform its function from recruitment to sabotage." (2008). 

Myburgh reports that,  

On 14 April 1976, two months before the uprisings in Soweto, he was arrested 

by the security police and detained in John Vorster Square for 11 months.  He 

was tried, along with Stanley Nkosi and Joseph Mosoeu in February 1977 on 

Terrorism Act charges.  All pleaded not guilty. Mr Justice Human found Nkosi 

and Motlanthe guilty and sentenced them to effective goal sentences of 10 

years each.  Mosoeu was acquitted." ( Myburg, 2008) 

Motlanthe spent a decade on Robben Island. These years, he said, were the "most 

enriching" of his life.   

We were a community of people who ranged from the totally illiterate to 

people who could very easily have been professors at universities.  We 

shared basically everything.  The years out there were the most productive 

years in one's life, we were able to read, we read all the material that came 

our way, took an interest in the lives of people even in the remotest corners of 

this world.  To me those years gave meaning to life." (Motlanthe, quoted by 

Myburgh, 2008)  

Myburgh notes that Motlanthe was released from prison in April 1987 and joined the 

National Union of Mineworkers as an Education Officer.  At the time of the formation 

of the NUM, there was deep concern within the political leadership over the 

difficulties involved in organising the mining sector. The Island leaders, of which 

Motlanthe was part , decided to deploy trusted cadres to help build the union and 

ensure that it developed (in a) progressive direction.  Motlanthe volunteered for this 

task .   

Myburgh (2008) points out that after the ANC was unbanned Motlanthe became 

chairman of the party's PWV (Pretoria-Witwatersrand-Vereeniging) region.  He 

stepped down from that position in September 1991 to devote more time to his work 

for NUM.  In January 1992 the Central Executive Committee elected him acting 



25 
 

General Secretary in January 1992 over Marcel Golding, the favourite for the 

position. Newspaper profiles of him described him then as a committed socialist and 

"120% ANC", but said that he was unsure whether to join the SACP or not. 

 

According to Myburgh, Motlanthe served as secretary general of NUM until he was 

picked out as the ANC's candidate for secretary general in 1997 to replace Cyril 

Ramaphosa.  He was elected unopposed to that position at the ANC's 50th National 

Conference in December of that year.  He was re-elected unopposed in 2002, and 

he described the shift from the unions as a "mere deployment." (Myburgh, 2008). 

Motlanthe formed an integral part of the new Mbeki-led leadership.  As such, he was 

not uninvolved in three of the most destructive policies of the Mbeki-era - 

centralisation, the support for Mugabe in Zimbabwe, and AIDS denialism, (Myburgh, 

2008) 

Between late 1999 and early 2000 Thabo Mbeki expressed what became known as 

the doctrines of the AIDS ‘dissidents' or ‘denialists'. For a while at least it seems that 

Motlanthe  agreed with Mbeki's views on the aetiology of AIDS and the toxicity and 

lack of efficacy of anti-retroviral medication. 

In August 2000, Motlanthe disputed the causal link between HIV and AIDS and also 

referred repeatedly to the fact that the virus had (allegedly) never been isolated: 

“That's the fundamental question because once it is scientifically isolated then 

the scientists will develop a proper counter for it and we will be much closer to 

the solution of the problem. That's why it's a symbol, it's not one disease, it's a 

symbol of opportunistic diseases which kill you because your immune system 

has collapsed," (Myburgh, 2008) 

Myburgh reports that Motlanthe accused the pharmaceutical industry of trying to 

profit from the disease with inefficacious medicine: 

 “In this country we have seen a massive, massive campaign calling for a drug 

called AZT to be given to women who are rape victims”. 



26 
 

When asked whether this campaign was backed by the pharmaceutical companies 

he replied: 

"Well the producers of the drug they are very happy, they have so many sales 

persons, they think they could secure government approval and a 

commitment that it would be made available and it is something that has to be 

taken on a daily basis, made available to rape victims, pregnant mothers and 

that kind of thing, people who are living with HIV. They would make quite a 

rake in out of it and yet there is no proof that it actually helps."  

In a follow-up interview in September 2000 he spoke passionately on the topic. He 

stated: 

"There's a virus called HIV which is one of 69 possible causes of the collapse 

of the body immune system and our position is that from all accounts this 

virus has not been isolated and photographed and studied under controlled 

conditions as to what its behaviour is. Therefore it remains one of the many 

causes and not the sole cause of AIDS and therefore the response to AIDS is 

informed by that totally, that there is ongoing research work by scientists to try 

and isolate this virus. Now there are people who are driven by 

pharmaceuticals who say that that question must never be asked because 

pharmaceuticals produce drugs on the basis that HIV causes AIDS, period. It 

is the only cause of AIDS and that's it. Any other question, you are a 

dissident, you are bad, you are malicious, you are dangerous to society, you 

will be responsible for the deaths of so many children and this and that and so 

on. It's all crap from the pharmaceuticals," (Myburgh 2008). 

 

Myburgh (2008: no page number) argues that by December 2002, Motlanthe had not 

yet moved from his earlier stance. In reply to a question from City Press's Jimmy 

Seepe about the lack of emphasis on HIV/AIDS at the party's conference, Motlanthe 

replied: 



27 
 

"The issue of HIV/AIDS has always been on the ANC agenda. The ANC 

approach to the disease is that we are not dealing only with a communicable 

disease. It takes more than a single drug to boost the immune system of a 

person. Poverty is critical in terms of what a person eats. We refuse to make 

the human body a dumping ground for chemicals. What we have not 

subscribed to is the belief that we should look at a single drug [as the only 

remedy]." (Seepe as quoted in Myburgh, 2008) 

In early 2004, following the ANC's decision to embark on a comprehensive roll-out of 

anti-retroviral treatment, Motlanthe's views seem to have shifted completely. He told 

Jimmy Seepe:  

"We don't regret the way we have dealt with the issue. We have approached 

this issue very comprehensively. We are in the same boat with the TAC now." 

(Seepe in Myburgh, 2008) 

Motlanthe defended the ANC government's previous stance on the basis that further 

time was required to find a suitable treatment : 

"The government has been very cautious to ensure that when it embarks on 

treatment, such treatment should be sustainable. It must not be something 

that only grabs headlines just for a few months. The ANC knew it was going to 

reach a time when the roll-out was going to happen.  It was a progression of 

events that needed to be undertaken."  

 

Motlanthe, who had until then maintained a low public profile, was elected president 

of South Africa by the South African National Assembly following the resignation of 

Thabo Mbeki, and was widely considered to be acting as a "caretaker president" on 

behalf of Jacob Zuma.  He served as President of South Africa between 25 

September 2008 and 9 May 2009, completing the second elected term of Mbeki who 

was ousted during the ANC Polokwane Conference in 2008, 

(http://connect.in.com/kgalema-motlanthe/biography-164381.html). 



28 
 

He currently serves as both Deputy President of South Africa and as Deputy 

President of the ruling political party, ANC, in both cases under the current president 

and leader of the organisation, Jacob Zuma. 

Zuma succeeded Montlanthe on 9 May 2009 in a presidential election held by the 

South African National Assembly, following the 2009 general election which had 

been won by the ANC. Despite his statements on HIV/AIDS in the past, Motlanthe, a 

left-leaning intellectual, is today seen as a highly-skilled political operator and a key 

figure behind the success of Jacob Zuma. (http://connect.in.com/kgalema-

motlanthe/biography-164381.html). 

Motlanthe's great strength in the circumstances during his period of rule, according 

to Myburgh (2008), is  as a moderating influence within, and on, the new ANC. 

Myburgh cites a profile by Fiona Forde (2008) in which she noted that there were a 

few individuals within the ANC who remained critical about him: 

"To them he is the silent but strong force that exudes calm in a moment of 

panic - a man whose cool-headed outlook sees him through many a tough 

time.  His is the voice of reason they regularly turn to in the sometimes 

disparate tripartite alliance. He is an intellectual of note, a comrade whose 

door is always open." 

 

Motlanthe’s biography, as stated above, gives an impression of a man of integrity 

with moral values. It projects him as a ‘tried and tested’ leader, a public figure who is 

committed not only to the cause of his own party, but to the country in general. As a 

public figure, and a politician, Motlanthe is accountable to the general public, and his 

private life is subject to public scrutiny.  But to what extent does the media misuse its 

freedom in invading the privacy of politicians in the name of ‘existing’ for the public 

good?  This is the focus of this study.   

 

 



29 
 

Chapter 3 
 

3. Theoretical Framework 

As part of the theoretical framework that will guide the study, the following theories of 

the press will be discussed: the authoritarian, the libertarian, the social responsibility 

and the development theories. 

 

3.1 The authoritarian theory 
 

The authoritarian system has been most pervasive both historically and 

geographically, that is, it is the oldest of the four theories.  It is based on the 

philosophy that the absolute power should rest in the hands of a monarch, a dictator, 

the ruling church or aristocracy, (Siebert et al., 1956: 2 and Yin, 2008: 6).  

Yin (2008: 6) argues that the goal of the media under such a system was to support 

and advance the policies of the government so that it could achieve its objectives.  In 

this system, the individual exists to serve the needs of a higher order which is the 

state or society.  The media under such as system can be privately owned with the 

approval of the state, but the control of the media is in the hands of the government 

through licensing or legislation.  All media have the support of the state and criticism 

of government is not allowed. 

While this theory appears to be unsuitable for democratic societies, the regression of 

many nascent democracies into effective authoritarian government practices, 

particularly on the African continent, suggests that government relationships with the 

media indeed need to be illuminated against this model . 

 

3.2 The libertarian theory 
 

The libertarian theory, on the other hand, conceives that the state exists to serve the 

needs of the people.  The government that does not serve the needs of the people 



30 
 

can be overthrown.  The theory assumes that everyone has the right to seek and 

know the truth and express their ideas and opinions.  Under the libertarian system, 

the government is not to be involved in controlling mass communication activities.  

The media are owned privately and everyone has the right to own and operate the 

media.  This hold true for the South African media situation as the South African 

media is privately owned, and interested individuals or groups are allowed to 

established and own their media organisations.  The only restrictions on media are 

laws that are designed to protect the rights of individuals such as libel laws and 

privacy laws.  The libertarian media serve as a watchdog of the government, and 

according to Cenite et al, (2008: 281) allow press freedom among its mostly 

advertiser-supported commercial media, which compete for audiences and are 

supposedly freer from government pressure than government-funded media. 

According to Fourie (2007: 192) the libertarian theory views the media as a source of 

information and platform for the expression of divergent opinions, informing people 

about government affairs and other issues, and enable them to monitor their 

government and form their own ideas about policy. In other words, the media should 

be a ‘watchdog’, strive to report on issues accurately and fairly by making an effort to 

present both sides of the story. Fourie argues that in a libertarian dispensation the 

media should be free from government control and there must be a free market for 

ideas and information. 

According to Yin (2008: 6) the libertarian theory holds that man is rational and an 

end in himself.  The happiness and the well-being of the individual is the goal of 

society.  Siebert et al. (1963:51) argue that under the libertarian concept, the media 

primarily fulfils two main functions – to entertain and inform.  The state had no right 

to influence information published by the media. 

The public could digest and select information it deemed useful, (Siebert et al. 

1963:51 and Biagi 2007:34).  A key weakness in the concept, according to Biagi, is 

the assumption that the media will not be influenced by other factors and that it will 

only report the truth at all times, and divergent views can be heard.   

 

 



31 
 

3.3 The social responsibility theory 
 

The social responsibility theory developed from the libertarian theory and was first 

developed in the twentieth century United States by the Hutchins Commission on 

Freedom of the Press, which emphasised social responsibility of the press (Yin 

2008: 7 and Biagi 2007: 347). 

According to Yin and Biagi (2007:347) the social responsibility theory arises out of 

the concern over media monopoly.  In the most developed countries, a trend towards 

media monopoly has been obvious since the 1960s, they argue.  The typical pattern 

of a multiplicity of small media units representing different political viewpoints as 

conceived by the libertarian theory no longer holds.  Siebert et al. (1956) already 

argued that without multiplicity of media opinions, the audience has little choice in 

the marketplace of ideas.  In consequence, the social responsibility theory stipulates 

that the near monopoly position of media imposes on them an obligation to be 

socially responsible, to see that all sides are fairly presented and that the public has 

enough information to decide.  If the media do not take on such responsibilities 

themselves, they risk the intervention of some public agency to enforce it.  

The social responsibility theory, according to Siebert et al. (1956: 73) is a 

modification of the libertarian theory in its emphasis on the protection of individual 

rights against media monopoly through the media’s exercise of social responsibility, 

and required the publishers to assume moral responsibility.   

In the South African context of the political tensions that led to Motlanthe’s 

presidency in 2008, this approach to media functions served to keep the population 

updated about the intensifying tensions within the governing party. It may however 

be argued that this is particularly difficult for pro-government media, and that, in the 

increasing conflict, critical opinions on matters of public interest are easily 

supplemented by any sensational information about even secondary matters in the 

lives of the relevant political players where this is deemed to influence their efficiency 

as political decision-makers. Similarly, during the presidency of Motlanthe, following 

this tense period and alongside the much-debated rise to power of Jacob Zuma, the 

media necessarily alerted the public in a similar manner. 



32 
 

3.4 The Development theory 
 

The concept of development journalism in Africa is caught in the historical revolution 

of the theory of development communication.  The development theory can be 

postulated in three historical moments, each with its own basic assumptions (Banda 

2007: 154).  The first such moment, according to Banda, was the ‘modernisation’ 

paradigm.  It dominated the period between 1945 to 1965 and stressed the transfer 

of the technology and socio-political culture of modernity from the developed North to 

the Third World.  It was generally assumed that a nation became truly modern and 

developed when it arrived at a point where it closely resembled Western industrial 

nations in terms of political and economic behaviour and institutional attitudes 

towards technology and innovation, and social and psychic mobility. The model is 

characterised by three mechanisms for ‘modernising’ the ‘traditional society’: psycho-

sociological, institutional and technological.  The ‘psycho-sociological mechanism 

entail ‘empathy’, or the capacity to see oneself in the other fellow’s situation, which is 

an indispensable skill for people moving out of traditional settings.  

According Banda (2007: 155), there is a correlation between the expansion of 

economic activity being equated with ‘development’ and a set of ‘modernising’ 

variables, chief among which are urbanisation, literacy, mass media use and 

democratic participation.  Recognisable within this view is the belief that the 

interaction between literacy and mass media can adopt modernising values and 

practices.  Thus, the role of the mass media would be to create awareness of, and 

interest in, the innovations espoused by change agents.  It is clear that this 

mechanism was influenced to a large extent by the two-step model of media 

influence, with the notion of ‘opinion leaders’ playing a key role in bringing about 

modernisation practices among their fellow citizens.  

Secondly,  Banda (2007:155) asserts that the diffusion approach looks at mass 

media as an ‘institutional’ nexus of modernising practices and institutions in society, 

functioning as ‘watchdogs’, ‘policymaker’ and ‘teachers for change and 

modernisation. This approach further holds that traditional societies would have to go 

through a five-stage model of transition, from a traditional economy to a modern 



33 
 

industrial complex: the traditional society, preconditions for take-off, take-off, drive to 

maturity, and the age of high mass consumption. 

Thirdly, Banda (2007: 155) argues that ‘technological’ advances would, according to 

this model, assist the shift towards the modern society.  Technology in and of itself is 

thus treated as another driving force for development.  It was seen as pivotal to the 

growth of productive agricultural and industrial sectors, and therefore the transfer of 

technical know-how from the developed North was deemed crucial for development 

in Third World countries. 

Supporting Banda’s view is Servaes (2009:50), who argues that the early phase of 

development communication was marked by Lerner’s modernisation paradigm, the 

basic idea of which is that mass media and mass communication stimulate and 

diffuse values and institutions that are favourable to achievement, innovation and 

consumption. 

 

The second historical moment is the dependency-dissociation paradigm.  This 

approach to development communication (and therefore development journalism) is 

associated with the elevation of the aspirations of the newly independent nations of 

the Third World from Western forms of modernisation (Banda 2007: 156, quoting 

Servaes 2004, Servaes 1991, 2002).  This orientation was a reflection of a broader 

political agenda of ‘non-alignment’ espoused by the new states in Africa and Asia.  

These nations, which shared the idea of independence from the superpowers, 

formed Non-Aligned Nations. This movement, whose philosophy was to keep out of 

the Cold War between the West and the then Soviet Union, played an important role 

in the debate surrounding a new information and communication order. 

According to Banda (2007: 156) the debate about the role of African media systems 

in the flow of information between and among nations reached a crescendo with the 

promulgation of a New World Information and Communication Order (NWICO) by the 

United Nations Educational Scientific and Cultural Organisation (UNESCO).  

Africans had long been dissatisfied with what they saw as a negative image of them 

being projected by the major news agencies of the world.  This was behind their cry 

for a NWICO in the late 1970s.  The NWICO was the information counterpart of the 



34 
 

arguments put forth by Third World nations in the late 1970s for a New World 

Economic Order.  

Banda (2007) argues that in the late 1970s, UNESCO took up the debate on behalf 

of the Third World.  Within the heated political context of the time, the Pan-African 

News Agency (PANA) was created in 1979 by the Organisation of African Unity 

(OAU). PANA’s aims were to let the voice of Africa be heard on the international 

news scene. 

Banda (2007) asserts that in the traditional dependency-dissociation, Nkrumah of 

Ghana, Nyerere of Tanzania and Kaunda of Zambia espoused the ‘revolutionary 

theory’ of the press.  Nkrumah articulated this theory in 1963 during the Second 

Conference of African Journalists.  He argued that ‘the truly African revolutionary 

press’ existed in order to ‘present and carry our revolutionary purpose’ and ‘establish 

a progressive political and economic system upon our continent that will free men 

from want and every form of injustice. 

Banda (2007) argues that this ‘theory’ entailed greater state control of the media, a 

departure from the private ownership of media evident during the colonial period.  

Some nationalist leaders went so far as to articulate ‘philosophies’ to justify state 

ownership of the media.  For example, former Zambian President Kenneth Kaunda 

propounded the philosophy of ‘humanism’ which subjected all major societal 

institutions, including the media, to the custody of the state. 

Banda (2007) argues that Kaunda maintains that, within the context of the 

‘revolutionary press’ ideology, journalists and politicians alike saw the media as 

forging national and continental unity, encouraging economic development, and 

serving formal and social education, including adult literacy.  Radio and television 

sets were thus installed in schools and community centres, rather than in private 

homes.  Wilcox (1975: 24 in Banda 2007: 157) adds another dimension to the 

colonial state broadcasting systems thus became instruments of this ‘revolutionary’ 

ideology.  It is largely from this ideology, and its institutional manifestations, that 

many activists for media freedom would like to extricate the modern-day equivalent 

of state broadcasting.  

 



35 
 

3.4.1 Development journalism  
 

Following the participatory approach to development communication, Banda (2007: 

158), quoting Kunczik (in Wimmer and Wolf, 2005) represents development 

journalism as an intellectual enterprise in which the journalist should form a kind of 

free intelligence, and should critically examine the aims of national development and 

the applicable instruments in a rational discourse and solve them by reasonable 

criteria free of social constraints.  Accordingly, development journalism has the 

following tasks: (i) to motivate the audience to actively cooperate in development; 

and (ii) to defend the interests of those concerned.  The credibility of journalism is 

crucial for the success of the project.  Journalism thus needs to be decentrally and 

participatively structured to counteract the metropolis-trend in the various social 

processes. 

This view of a journalism that is socially and intellectually engaged is supported by 

Shah (1996:146, in Banda 2007:158) who presents it as ‘emancipatory journalism’, 

which he claims offers a ‘more complete and complex’ perspective on the 

relationship between mass media and society in the context of the Third World.  It is 

more complete because it provides a theoretical link between citizen’s access to 

mass media and social change, and because it articulates a specific mechanism 

through which journalists can participate in social change.  It is more complex 

because it incorporates principles of diversity and fluidity in the process of building 

cultural identities and communities, and because it challenges journalistic practice by 

abandoning the idea of objectivity. 

 

3.4.2 Development news  
 

Shah (in Banda 2007:159), following his ‘emancipatory journalism’ perspective, sees 

development journalism as consisting of ‘news’ that 

[…] should examine critically, evaluate and interpret the relevance of 

development plans, projects, policies, problems, and issues.  It should 

indicate the disparities between plans and actual accomplishments, and 



36 
 

include comparisons with how development is progressing in other countries 

and regions.  It also should provide contextual and background information 

about the development process, discuss the impact of plans, projects, 

policies, problems, and issues on people, and speculate about the future of 

development.  And development news should refer to the needs of the 

people, which may vary from country to country or from region to region, but 

generally include primary needs such as food, housing, employment; 

secondary needs such as transportation, energy sources and electricity; and 

tertiary needs such as cultural diversity, recognition and dignity (Wimmer & 

Wolf 2005, in Banda 2007:159). 

Shah’s hierarchical conceptualisation of ‘development news’, according to Banda, 

seems to relegate some societal needs to the ‘tertiary’ level, in contradistinction to 

what an increasingly less econometric view of development.  For example, Amartya 

Sen, Banda (2007:159) notes, sees the expansion of freedom both as the primary 

end and primary me0ans of development.  Sen calls for ‘social development’ – 

enhanced literacy, accessible and affordable health care, the empowerment of 

women, and the free flow of information – as necessary precursors of the kind of 

development most economists are concerned about, namely an increase in gross 

national product, a rise in personal income, industrialisation, and technological 

advancement. 

It can be argued, therefore, that development journalism, following Sen’s 

observation, should also focus on the extent to which ‘freedom’ (of conscience, 

assembly, media, etc.) is actualised in the lives of citizens.  This will clearly be a 

departure from the ‘obedient’ kind of development journalism envisaged by post-

colonial elites in the Third World, but is a fuller expression of development 

journalism.  This holistic approach to development is consistent with the ten 

proposals of development journalism posited by Banda (2007: 160, quoting Galtung 

and Vincent in Gunaratne, 1996): 

 Whenever there is a reference to development, development journalists should 

try to make it concrete in terms of human beings.  They should report on people 

as subjects, actors and agents rather than as objects or victims with needs 

deficit. 



37 
 

 Development journalism should focus on more than economics, because 

all other factors – military power, political power, cultural power, etc – have 

to do with development in some way or the other. 

 More economic growth data will never do without accompanying 

dispersion data.  In other words: development journalists must look at the 

income of the bottom 50 per cent or 10 per cent, as well as of the top per 

cent or 1 per cent. 

 Development journalism should focus on both differences and relations 

within and between countries.  For example, journalists should 

substantiate the relationship between the rich and poor.  How, for 

example, does a wage freeze affect wage earners in relation to business 

people? 

 Development journalism should focus on the totality of concrete life 

situations – the rich, the middle class, the working class, the poor, the dirt 

poor, etc.  In other words, human life is rarely captured in black and white; 

there are always shades of gray. 

 Development journalism should dwell on the dimension of democracy.  

Investigative journalism, for example, can serve as an aspect of the 

developmental role of the media. 

 Developmental journalism should sometimes engage in ‘constructive’ 

criticism’ highlighting success stories, where necessary. 

 Development journalism should allow people to talk. A useful approach is 

for journalists to sit down with people from high to low, discussing the 

meaning of development, thereby generating an enormous range of 

visions as well as how-to insights. 

 Development journalism should sometimes let the people, more or less, 

run the media.  This means giving people some media control by, perhaps, 

enabling them to produce their own programmes. 

 Development journalism lets people run more of society, and then reports 

on what happens.  In other words, development journalists should report 

on people’s movement and organisations, on people’s struggles to 

construct, deconstruct and reconstruct social meanings for themselves.  In 



38 
 

a sense, development journalism becomes a recording of human 

existence in all its manifestations, (Banda 2007:160).  

 

According to the development theory, the media is seen as important role in society 

– that of forging national and continental unity, encouraging economic development, 

and serving formal and social education.  Many governments, including the South 

African government, prefer a developmental role of journalism over a libertarian 

press.  

  



39 
 

Chapter 4 
 

4. Research methodology 

Chapter 2 sketched the legal backdrop to media functions in South Africa and gave a 

background to Motlanthe’s appointment to the presidency.  Chapter 3 outlines a 

number of theoretical models to media functions in South Africa. In the following 

chapters, the researcher will, firstly, conduct a content analysis of a sample of 30  

articles from the three newspapers – Sunday Times, City Press and Mail and 

Guardian, over the period, October 2008 to April 2009, looking at key concepts and 

phrases used relating to Motlanthe as an individual. These will be identified, and 

attached as Appendix A.  Trends in reporting will be identified and analysed.  

Secondly, the trends evident from this content analysis of media reporting will be 

correlated against the media theories to identify models of how the media 

understand their role.  

For the content analysis, the researcher includes editorials, news articles and longer 

articles that represent negative or positive reporting or case studies. Online articles 

in the three newspapers – the Sunday Times, City Press and Mail and Guardian, 

over the period October 2008 to April 2009, will be reviewed and analysed.  These 

sources are easily accessible, and will save time, travelling and photocopying costs. 

Wimmer and Dominick (1997:229) assert that document study is the analysis of 

documents, that is, any written materials that contain information about the 

phenomenon for a study.   According to these authors, one advantage of this 

methodology is that it allows research on subjects to which the researcher does not 

have physical access, thus cannot study by any other method.   

The researcher does not exclude the possibility  that the media may comment on 

news events according to a normative model of media behaviour and  possibly have 

a motif for the possible intrusion into privacy, and therefore the authoritarian, 

libertarian, social responsibility and developmental theories of media have been 

chosen because they define media behaviour as either free or controlled, and 

interpret aggressive journalism as an inherent part of the media landscape.   

 



40 
 

According to Fourie (2007: 192), libertarian theory views the media as a source of 

information and platform for the expression of divergent opinions, informing people 

about government affairs and other issues, and enable them to monitor their 

government and form their own ideas about policy. In other words, the media should 

be a ‘watchdog’, strive to report on issues accurately and fairly by making an effort to 

present both sides of the story. Fourie argues that in a libertarian dispensation, the 

media should be free from government control and there must be a free market for 

ideas and information. 

Against this principal model, the freedom of the press and the invasion of privacy  

can be analysed in the context of events that unfolded during the time President 

Kgalema Motlanthe was at the helm of the country’s government. In the South 

African context, however, the media are held to have a strong sense of social 

responsibility due to the country’s recent emergence from an authoritarian system, 

and at least a significant part of the population is sharply aware of the potential for 

the government to revert to less democratic models of dominance. As mentioned 

above, pre-democracy laws that permitted media control have not all been 

summarily revoked, the governing party was undergoing a period of internal strain at 

the time and would have preferred such news to be controlled. Lastly, it may be 

argued that the developmental model might be favoured by a government in such a 

context. 

In addition, therefore, the researcher will analyse the media statements by the 

African National Congress in view of a developmental theory approach to media 

coverage. This model of media functioning presumes that the press has a 

responsibility to support government for the implementation, and suggests that 

government may pressurise the media to refrain from criticism, even to the extent of 

silencing opposition, in the name of national development. 

 

 



41 
 

Chapter 5 

�

5. Analysis and findings 

The researcher conducted a content analysis of 30 substantial articles of a length of 

a page or more in the three newspapers. The content analysis of the news stories 

focused on media reports about President Motlanthe during the time he was acting 

as State President. The researcher focused on phrases, concepts or words that 

suggested invasion of privacy; public interest and freedom of the press; and non-

adherence to the press code.  In the analysis, the researcher has identified articles 

that projected President Kgalema Motlanthe either positively of negatively, and 

related these to issues of privacy or the media’s “watchdog” role as a principle of a 

free press.  

Newspapers analysed are the Sunday Time, City Press and Mail and Guardian, from 

0October 2008 to April 2009. 

 

Sunday Times 

Positive coverage: 

The story,  “ Motlanthe: Stop slating Mbeki”, published by Wisani wa ka Ngobeni and 

Moipane Malefane on (April 19, Sunday Times 2009:1), depicts a strong character 

and good leadership qualities of President Kgalema Motlanthe as he was quoted 

reprimanding the influential ANC leader Fikile Mbalula for attacking President Thabo 

Mbeki in an open letter.  According to the story, Motlanthe was the first leader in the 

ANC to rebuke Mbalula for his action.  Mbalula wrote that Mbeki allowed the ANC to 

“stumble on the edge of an abyss, and decided to “spawn” COPE (Congress of the 

people) after being defeated as ANC leader by Jacob Zuma at the Polokwane 

conference in December 2007. Motlanthe reportedly said that Mbalula would have to 

explain his attack to the party’s NEC. 

In the story, President Kgalema Motlanthe is projected as a leader who was not 

afraid to make an unpopular decision as long as it was in the interest of unity in the 

party and the country. This suggests one of the good qualities of a leader. 



42 
 

Charles Molele, (March 15, Sunday Times, 2009), publishes a story titled, “Motlanthe 

warns of slowdown”, in which he projects President Kgalema Motlanthe as a leader 

who is aware of an urgent situation in his country, and knows what could be done to 

save the country’s economy.  The story relates to Motlanthe’s address to a job 

security conference of the National Union of Metalworkers of South Africa in 

Johannesburg, where he highlighted the effects of the global economic crisis of 

2009.  He therefore reportedly urged union members to mobilise one another to play 

a role in saving jobs and preparing to participate in the efforts to create decent work. 

Here Motlanthe is projected as a leader with a vision – a crucial aspect of leadership 

– as well taking the interests of both the immediate community and the country much 

closer to his heart.  The story reflects a socially responsible function of journalism, 

imparting information to the community and motivating a nation to trust in a leader as 

a result of his responsible approach to a problem situation. 

 

Phumza Macanda (November 09, Sunday Times, 2008), publishes a story titled, “SA 

will escape recession”, in which she also projects Motlanthe as a positive leader who 

can instil confidence in other leaders and the public in general. Motlanthe is reported 

to have stated boldly: “Our financial institutions have been tested; and they have 

passed those tests with flying colours.”  The reporting and the tone of the article 

suggests hope to an audience that may well be pessimistic in view of an evolving 

global crisis.  In the article, Motlanthe is cited to dispel rumours of a crumbling South 

African economy, and offers the audience the hope that the recession  could be 

controlled, given the challenging economic situation that faced the whole world.  The 

story credits Motlanthe for his motivational abilities. 

 

Eusebius McKaiser (November 04, Sunday Times, 2009) published a story titled, 

“Judge Cameron a surprisingly courageous choice”, in which he suggests that 

Motlanthe is himself a courageous and surprising leader who could make unpopular 

decisions as long as these are beneficial to the country.  The author of the article 

wrote: “This time, the surprise is a popular one – the richly symbolic appointment of 

Judge Edwin Cameron to the Constitutional Court.”  



43 
 

In the story, “Motlanthe appeals for unity at the funeral of ANC veteran and unionist”, 

published by Victor Khupiso (January 04, Sunday Times, 2009), Motlanthe is 

projected as a leader who advocates peace and unity. He is quoted urging 

thousands of mourners at the funeral of ANC veteran Cleopas Madoda Nsibande in 

Benoni to be united and vote in the general elections of 2009. 

 

In a related article titled, “ President praises Ghana’s democratic poll”, published on 

January 04, 2009 (Sunday Times, 2009), the author shows Motlanthe strengthening 

relations with other African countries through his acknowledgment of Ghana’s newly 

elected President, John Atta Mills. He is quoted as saying that Mills carried the 

hopes for millions of Ghanians, the continent and the region.  In this article, 

Motlanthe is portrayed as a leader with foresight who takes interest in well-being of 

other countries, as well as demonstrating an interest in building relations with other 

countries. This also emphasises the African continental cohesion pursued by South 

African politicians since 1994, as opposed to the segregationist politics of the 

preceding centuries during colonialism and Apartheid. 

 

Negative coverage 

The story, “We’ve gone from a breath of fresh air to the same stale rhetoric”, 

published by Mondli Makhanya (February 01, Sunday Times, 2009), portrays 

Motlanthe negatively.  

Although Makhanya starts his column by praising President Motlanthe for convening 

a meeting with journalists and editors to share information and experiences in order 

to smoothen working relations between government and the media, he, however, 

sharply criticises Motlanthe, evoking both his alleged personal and political 

weaknesses. He writes:  

“On that October day, we met with a man we all felt we could work with and fight if 
the need arose. Since then, a (brief) presidency that held so much promise has 
unravelled into a great disappointment. Nocturnal matters aside, Motlanthe’s tenure 
has been singularly unexciting and unimpressive.  Even his address to the nation 



44 
 

have been rote an uninspiring. The last time he said anything that moved a soul was 
in his inaugural address. 

“The reason for this is that Motlanthe took the “caretaker” part too literally. His 
colleagues at Luthuli House had forced him into accepting the caretaker presidency 
with the express understanding that he would just warm the bench and do as he was 
told. 

“But in not wanting to be his own man, he continued on some of the previous guy’s 
bad path. He now finds himself a lonely man – with a party that is knifing him and a 
society that is lukewarm towards him.” 

In this article, Makhanya insults Motlanthe’s intelligence by insinuating that he was 

being controlled by the ANC in Luthuli House, and as a President of the country had 

little chance for own input .  He therefore calls him a “bench-warmer” and “caretaker” 

without direction and responsibility.  He humoristically refers to the allegations on the 

politician’s private life (“Nocturnal matters aside”) as more interesting than his 

publicised political work. The article  shows an irreverent attitude to a politician 

lauded by the pro-government media as a solution to a political impasse, and the 

author’s use of humoristic, degrading and defaming words  echoes the 

disappointment of the population .   

 

In an editorial comment titled “Please lead, Mr President” (November 16, Sunday 

Times 2008), the author attacks Motlanthe’s character, pointing to his weak 

leadership. The author writes that Motlanthe is “easily bullied by former president 

Thabo Mbeki’s quiet diplomacy” towards  politicians in other SADC countries on the 

one hand, and by factions within the ANC on the other. “It is a sign of weakness that 

Motlanthe and his fellow SADC leaders have adopted Mbeki’s kid-glove approach to 

Robert Mugabe.”  In the article, Motlanthe is portrayed as a leader without an 

initiative nor ability to think for himself. Again, as Makhanya has done above, the 

author refers to him as a “bench-warmer”.   

 

An editorial comment titled “Mr President, or just a puppet (December 14, 2008) has 

elements of defamation or deliberately hurting an individual. The comment poses a 

question on Motlanthe’s ability ‘to hold his own as president of the country without 



45 
 

being beholden to the narrow interests of his party.’ The author states that when 

Motlanthe was appointed, the nation welcomed him as a sober, soft-spoken 

reasonable man. The author further states, […] ‘but we were deluded. The temporary 

president turned out to be a puppet whose strings were being pulled by people of 

much lower gravitas and moral standing than he.’’ The author further claims that 

Pikoli, whom Motlanthe had fired as head of the National Prosecuting Authority, was 

a “greater” South African than Mbeki, Motlanthe and Zuma, thus challenging the 

president’s standing and credibility by suggesting a lack of political insight. 

Firstly, the author questions Motlanthe’s ability to lead the country, and insinuates 

that he had no own voice as president. That statement was subjective and 

opinionated. Secondly, he refers to Motlanthe as a puppet, which is derogatory and 

defamatory. A puppet is a personification of a non-living object inferred with 

humanity by those who play with it.  To call a person a puppet is dehumanising in 

itself, and a politician is entirely discredited by such a suggestion. 

Lastly, comparing the leaders amounted to inciting the audience to think negatively 

about Motlanthe, which amounts to defamation. As a politician, Motlanthe has to 

contend with such comments in the media if the media model is libertarian or follows 

a social responsibility approach – however, in a developmental or authoritarian 

model, this comment would be judged as harmful and probably not tolerated. 

 

Jim Jones (November 16, Sunday Times, 2008) published a story “Motlanthe 

cheerful but wrong” in which he depicts Motlanthe as a leader who does not readily 

relate the whole truth about matters discussed. The story is a deliberate influence of 

people’s perception of Motlanthe as Jones quotes Motlanthe assuring Parliament 

that South Africa would stave off recession in 2009, and the National Treasury 

dismissing the warnings that statistic that supports his assertion that the world 

recession was not going to pass us by, ‘no matter what the politicians and state 

functionaries might want us believe.’   

As much as Jones could have incited the audience to think negatively about 

Motlanthe, thus denting his reputation and defaming him, he attempted to provide 

facts that supported his argument, and provided members of the public with factual 



46 
 

information, by drawing up statistics to support his assertion.  Good journalism is 

about going beyond what you are told as a journalist so as to “feed” the public with 

right information.  Here Jones managed to impact knowledge and ideas to the 

readership and proved to be “public watchdog”. 

 

The story “Majali and the unpaid pigsty he left behind”, published by Megan Power 

(December 21, Sunday Times, 2008), touches on the privacy of President Kalema 

Motlanthe. The story is about an owner of a four-bedroom Sandown unit (in 

Johannesburg) rented by Majali, for three years, securing a default judgment against 

him for R124 000 in unpaid rent. In the story, Majali is associated with Motlanthe, 

and it is further mentioned that Majali was a key figure in the collapsed sale of a 

luxury Saxonworld home occupied by Motlanthe from July to November 2008, where 

Motlanthe left damage estimated at R500 000 when he left the property. 

True story or not, publication of all these embarrassing facts about an individual 

amounts to invasion of privacy. 

  

City Press 

Positive coverage 

In the editorial, “Why it’s not all bad that SA is like a classic western film” (February 

01, City Press, 2009), Motlanthe is praised as a leader who preaches unity, and has 

achieved some successes despite his critics.  The author wrote: “ In Motlanthe we 

have a president who is continuing the search for peace on the continent through 

diplomacy.”  In the same article, the writer asserts that Motlanthe also silenced critics 

who said he rubber-stamped decisions of Parliament by referring some bills – 

including the Film and Broadcast Bill – back to Parliament for reconsideration.  Here, 

the author disputes reports that Motlanthe was taking orders from the ANC in Luthuli 

House.  He is portrayed as a leader who could stand his ground against peer 

pressure. 

 



47 
 

In the story, “Glipses of a gloomy future” (February 08, City Press, 2009), published 

by Makhudu Sefara, Moffet Mofokeng and Sabelo Ndlangisa, following a state-of-

the-nation address, Motlanthe is projected positively as an honest leader who could 

take the good with the bad.  They write:  

He humbled himself before Parliament and told the nation he understood the 

transient nature of his administration, which he meant he deliberately did not 

delve into the future.  He correctly read the mood of doom in the country and 

correctly chose the theme of the hope and resilience of South African society. 

 

In an editorial comment, “Motlanthe manoeuvres well in restricted space”, relating to 

the same state-of-the-nation address, published on 08 February (City Press, 2009), 

the author states that media reports had indicated that the ANC in Luthuli House 

“had him on a short leash” and had impressed upon him the need not to steal 

president-in-waiting Jacob Zuma’s thunder; that the “real” state-of-the-nation address 

would come from Zuma after the election.  The story portrays Motlanthe in positive 

light, as a leader capable of changing and influencing the audience’s thought. 

 

Fusi Motaung (City Press, 23 November, 2008), writes an article titled, “ Fear divides 

comrades”, in defence of Motlanthe, following media reports highlighting an outcry 

from the ANC regarding the air time Motlanthe received from the SABC as compared 

to Zuma’s coverage.  He wrote: “There was a time when Mbeki feared Zuma’s 

popularity and that drove a wedge between them.  Today the same malady is rearing 

its ugly head. I do not see anything wrong with Motlanthe and how he is projected.”  

Instead of slating Motlanthe, the author pointed at alleged imaginary insecurities that 

are pervasive within the ANC. 

 

In the story, “SA soccer’s Iron Lady hails Motlanthe’s change, published by S’busiso 

Mseleku on (26 October, City Press, 2008), Motlanthe is praised by Natasha 

Tsichlas for recognising the role played by women in sport – by adding more women 

to the board of the South African Local Organising Committee for the 2010 Fifa 



48 
 

World Cup.  This projects his party, the ANC, and the government in good light as 

the ANC-dominated government advocates women empowerment. 

 

Mariechen Walder and Sabelo Ndlangisa, (November 09, City Press, 2008), publish 

a story titled “President makes sure he will vote next year”, project Motlanthe as 

accessible people’s person when he queued and joked with ordinary members of 

community during a voter registration in Hatfield, Pretoria.  This is important for a 

leader of his stature as it breaks the barrier between the so-called “ivory tower” 

leaders and the electorate. 

 

Negative coverage 

The story “Motlanthe vs Zuma”, published by Makhudu Sefara (City Press, 

November 16, 2008), in which the author compares the SABC coverage of Motlanthe 

to that of Jacob Zuma, has elements of incitement and creation of a negative 

impression against Motlanthe.  In the story, Sefaro stated that the ANC had 

instructed the SABC to reduce its coverage of Motlanthe and stop projecting him in a 

presidential role to the disadvantage of the party’s president, Jacob Zuma. He further 

points to deep-seated divisions in the camp. 

This  has been denied by the ANC, with the party’s Secretary-General, Gwede 

Mantashe, saying in the article that the ANC was not in a position to tell the SABC 

which leaders to cover, because the party “was getting a raw deal” from the public 

broadcaster anyway. In addition, City Press asked the head of the Media Monitoring 

Project, William Bird, to evaluate how Motlanthe and Zuma were featured. In the 

period of the survey, which was a Thursday to Saturday, Bird found that Zuma could 

be “seen and heard speak” for 239 seconds as opposed to Motlanthe’s 61 seconds. 

The story could incite average readers to adopt a negative attitude towards 

Motlanthe, and further contribute to the rift between Motlanthe and his fellow 

comrades. At this moment, there was speculation that Motlanthe will succeed Zuma 

after the 2014 general elections – something that Zuma and his camp are alleged to 

be uncomfortable with.  



49 
 

In the story, “Motlanthe sure to be JZ’s deputy”, published by Sabelo Ndlangisa 

(December 28, City Press, 2008), wrong or misleading information is disseminated. 

Ndlangisa stated that although Motlanthe’s future in government looked secure, he 

was under siege within his own party.  The use of the word “under siege” could be an  

exaggeration.  Exaggeration forms part of sensationalist reporting.   

 

Moffet Mofokeng and Sabelo Ndlangisa (January 18, City Press, 2008), published 

the story “Blade’s out for Kgalema”, in which they mentioned an alleged vicious 

power struggle that had erupted for the position of the country’s deputy president, 

pitting ANC deputy president Kgalema Motlanthe against South African Communist 

Party leader Blade Nzimande. 

The story proved to be a rumour, with some of those quoted in it (Motlanthe, 

Nzimande, Enoch Godongwana), dismissing it as such. According to the Press 

Code, reporting of news should be truthful, accurate and fair.  

 

The story, “Motlanthe feels the heat”, published by Sefara Makhudu on (January 25, 

City Press, 2008), contains misleading information about Motlanthe.  In the story, 

Makhubu stated that President Kgalema Motlanthe would not be available to serve in 

the cabinet that was expected to be led by ANC president Jacob Zuma after the 

elections.  The story appeared to be deliberate dissemination of false information to 

create a climate of mistrust, as Motlanthe eventually took up the position of deputy 

president after the 2009 elections. 

 

The article, “Motlanthe can’t claim high ground”, published by Nokuthula Mthembu 

(February 01, City Press, 2009), is a direct attack on the reputation of Motlanthe. 

Making a reference to the exposure of Motlanthe’s affair with a young woman, 

Mthembu said that Motlanthe was morally not infallible (“holier than thou”), and 

accuses Motlanthe – the innocent voice of reason – of hiding his true (lack of) 

morality. She also refers to Motlanthe as playboy, “even worse than Zuma”. This 

relates to the media coverage of Zuma’s sexual behaviour and the comparison 



50 
 

signals that both leaders are failing their constituency through immoral behaviour. 

The article appears to be exaggerated, is sarcastic and carries a lot of defamatory 

message – an indication of infringement of privacy. 

The story “Not impressed by our prez” published by Russia Magomani on 15 

February 2009 (City Press, 2009) portrays Motlanthe as a leader without a vision.  In 

his state-of-the-nation address, Magomani argues that Motlanthe’s plan to mitigate 

the effects of the global economic crisis were naive and inadequate. 

 

 

Mail and Guardian 

Positive coverage 

The article, “The presidential love life and the public interest”, published by Guy 

Berger (March 05, Mail and Guardian, 2009), comes to the defence of President 

Kgalema Motlanthe regarding the publication of his love life by the media. He writes: 

“Does this mean the love life of a politician, as distinct from fraud and bad debt, is 

fair game for coverage?”  He goes on to say that the young woman’s admission that 

she had lied made a crucial mockery of the media’s claim of public interest in 

publishing the story in the first place.  “South African journalism ought to do better 

than this.” 

 

Ebrahim Harvey (February 20, Mail and Guardian, 2009), published the story 

“Talking with Motlanthe”, portrays Motlanthe as a frank leader who is not ashamed or  

afraid of talking about controversial issues, including those that relate to his private 

life.  This approach appears to allow for flexibility in the judgement of moral 

behaviour by suggesting that a level of permissiveness is acceptable for a politician, 

and indeed lends him credibility, especially  in a society where extramarital sexuality, 

if not socially sanctioned, ironically lends a positive image to the male perpetrator, as 

the coverage of Zuma’s affair and multiple marriages have shown. 

 



51 
 

 Negative coverage 

The editorial comment titled “One love” (Mail and Guardian, January 30, 2009), 

refers to Motlanthe as a “sugar daddy”, following his relationship with a 24-year-old 

woman who fell pregnant with his child. The author further states that, according to a 

group of South Africans canvassed, this was not considered a problem of credibility 

or values. 

The publication of these embarrassing facts and reference to a state president as a 

sugar daddy appear defamatory, and making a moral generalisation based on a 

small population was not appropriate. The author lends implicit sanction to the 

extramarital affair by suggesting such public approval. 

 

The story, “Motlanthe: ‘There is no struggle’”, published by Ebrahim Harvey  

(February 20, Mail and Guardian, 2009), refers to Motlanthe’s relationship with the 

young woman, but appears to be rather neutral in its approach. In the story, 

Motlanthe’s affair with the young woman is highlighted. Although the overall 

approach to the story is neutral, highlighting this affair was somehow intended to 

embarrass the president. 

 

The story, “Big cheese’s squeeze”, published by Mmanaledi Mataboge (28 February, 

Mail and Guardian, 2009), gives an account of an interview that the Mail and 

Guardian held with President Kgalema Motlanthe’s girlfriend, Kelebogile Mmokwa.  

Mataboge tried on best to explore the relationship, but Mmokwa did not co-operate 

as the journalist would have liked.  The only thing Mataboge could get as “evidence” 

of the relationship was a picture, slightly out of focus, of Motlanthe and Mmokwa on 

Mmokwa’s cell phone.   

Sam Sole (February 16, Mail and Guardian, 2009), published an article titled “The 

personal is political”, attacking Pallo Jordan of the ANC for defending President 

Kgalema Motlanthe when the story of his love life broke.  He wrote: “If a politician lies 

to his wife, were are entitled to speculate about what else he might do. He further 

notes that unsafe sex is the driver of HIV/Aids. Department of Health’s HIV/Aids 



52 
 

programme includes a focus on sexual responsibility in the Abstain, Be Faithful, 

Condomise campaign.”  As much as the article is factual, it portrays Motlanthe as a 

hypocrite.   

 

Mandy Rossouw, (03 October, Mail and Guardian, 2008), published an article titled 

“Reds moan about new Cabinet”, portraying Motlanthe as a leader who is sidelining 

members of the South African Commust Party in his cabinet.  The report is 

sensationalist in nature as it goes on to suggest that the move heightened fears 

among ANC president Jacob Zuma’s left-wing supporters that they are being 

marginalised.  

 

5.1 Interpretation of the trends identified in content analysis in view 

of legislation and regulation on the infringement of privacy 

Sunday Times 

The story, “We’ve gone from a breath of fresh air to the same stale rhetoric”, 

published by Mondli Makhanya (February 01, Sunday Times, 2009), and editorial 

comments,   “Please lead, Mr President” (November 16, Sunday Times 2008) and 

“Mr President, or just a puppet (December 14, Sunday Times 2008), do not seem to 

adhere to the journalism principle of fairness.  Makhanya  insinuates that Motlanthe 

was being controlled by the ANC in Luthuli House, and as a President of the country 

had little chance for own input .  He therefore calls him a “bench-warmer” and 

“caretaker” without direction and responsibility.   

The editorial comments attack Motlanthe’s character, to the point that he is even 

called a puppet. The South African Press Code maintains that the Press shall be 

obliged to report news truthfully, accurately and fairly.   

 City press 

In the stories, “Motlanthe sure to be JZ’s deputy”, published by Sabelo Ndlangisa 

(December 28, City Press, 2008), and “Motlanthe feels the heat”, published by 



53 
 

Sefara Makhudu on (January 25, City Press, 2008), contains misleading information 

about Motlanthe.  

 Ndlangisa stated that although Motlanthe’s future in government looked secure, he 

was under siege within his own party.  The use of the word “under siege” could be an  

exaggeration.  Exaggeration forms part of sensationalist reporting. Makhubu stated 

that President Kgalema Motlanthe would not be available to serve in the cabinet that 

was expected to be led by ANC president Jacob Zuma after the 2009 elections.  This 

proved to be the opposite as Motlanthe became Deputy President after the 2009 

elections. 

According to the South African Press Code, news shall be presented in context in a 

balanced manner, without any intentional or negligent departure from the facts 

whether b distortion, exaggeration or misrepresentation, material omission or 

summarisation, (Press Council 2007). 

 

Mail and Guardian 

The editorial comment titled “One love” (Mail and Guardian, January 30, 2009), 

refers to Motlanthe as a “sugar daddy”, following his relationship with a 24-year-old 

woman who fell pregnant with his child and the article “Motlanthe: ‘There is no 

struggle’”, published by Ebrahim Harvey on (February 20, Mail and Guardian, 2009), 

both seem to infringe Motlanthe’s right to privacy.  According to Lloyd et al. (2010:32) 

Section 14 of the Constitution states that everyone has a right to privacy. However, 

Motlanthe, as a public figure, is bound to have a level of his privacy compromised.   

In any case, the publication of these embarrassing facts and reference to a state 

president as a sugar daddy appear defamatory.   

The story, “Big cheese’s squeeze”, published by Mmanaledi Mataboge (February 28, 

Mail and Guardian, 2009), Mmokwa (Motlanthe’s girlfriend) did not co-operate as the 

journalist would have liked.  The only thing Mataboge (journalist) could get as 

“evidence” of the relationship was a picture, slightly out of focus, of Motlanthe and 

Mmokwa on Mmokwa’s cell phone.  No other side of the story except the picture 

“evidence”. It could be argued therefore that the story was not balanced. 



54 
 

 5.2 Interpretations of the models of media functions 

Jim Jones (November 16, Sunday Times, 2008) published a story “Motlanthe 

cheerful but wrong” in which he depicts Motlanthe as a leader who does not readily 

relate the whole truth about matters discussed.    

 Jones attempted to provide facts that supported his argument, and provided 

members of the public with factual information, by drawing up statistics to support his 

assertion.  Good journalism is about going beyond the job description as a journalist 

so as to “feed” the public  correct information.  Here Jones managed to impart 

knowledge and ideas to the readership and proved to be a “public watchdog”. This is 

the essence of the social responsibility theory and libertarian theories which 

emphasise protection of the individual through the media’s exercise of social 

responsibility, and required publishers to assume moral responsibility. 

Jones’ article also draws on the libertarian theory which, according to Fourie (2007: 

192) views the media as a source of information and platform for the expression of 

divergent opinions, informing people about government affairs and other issues, and 

enable them to monitor their government and form their ideas about policy. 

 

In the editorial comment, “One Love”, (Mail and Guardian, 2009), the author draws 

on both the libertarian and social responsibility theories.  The article questions 

Motlanthe’s commitment to the government’s programmes such as the HIV and Aids 

awareness campaign while at the same time calls for his accountability to the 

electorate and the implications of his actions. 

 

In the story, “Motlanthe appeals for unity at the funeral of ANC veteran unionist”, 

published by Victor Khupiso, (Sunday Times, 04 January, 2009), Khupiso wrote that 

president Motlanthe called for ‘unity’ between South Africans and urged all citizens, 

especially the youth, to vote in the 2009 elections. In this article, Khupiso 

demonstrates elements of the development theory, which, according to Banda 

(2007) interprets the media as forging national and continental unity, encouraging 



55 
 

economic development, and serving formal and social education, including adult 

literacy. 

In another article, “SA soccer’s Iron Lady hails Motlanthe’s change”, published by 

S’busiso Mseleku (City Press, 26 October, 2008) Motlanthe is depicted as leader 

who champions development initiatives such as the empowerment of women when 

he made a call for the increase of women representation in the male-dominated 

2010 Fifa World cup Local Organising Committee.  This kind of reporting is most 

favoured by the ANC and other political parties or governments. 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 
 

 
 

 
 



56 
 

Chapter 6 

6.Conclusion 
 

The researcher, through an analysis of a selection of articles from three newspapers 

– the Sunday Times, City Press, and Mail and Guardian – during Motlanthe’s period 

of governance examined the extent to which the concept of the freedom of the press 

in South Africa could have been misused, resulting in the infringement or threat to 

the privacy of the individual. 

 

The researcher focused on the representation of Kgalema Motlanthe in these 

newspapers when he was president of South Africa between October 2008 and April 

2009.  Contrary to a popular opinion held by Motlanthe’s political party, the ANC, that 

the South African media had a hidden agenda against  the party, the analysis of this 

sample of articles demonstrated that Motlanthe in actual fact received substantial 

positive coverage from the media.  This is further supported by the ANC itself when it 

claimed, and later denied, that Motlanthe was covered more favourably than the 

sitting president of the organisation, Jacob Zuma, 

(http://www.trufm.co.za/blog/motlanthe-vs-zuma/). 

 

During the period under investigation, (October 2008 to Apri 2009) in this sample 

there were more positive than negative articles about Motlanthe, and even in those 

that were considered negative, there was not concrete evidence suggesting that the 

privacy of Motlanthe had been unjustly invaded.  It could be argued that the 

publication of information, private and public, was in the public interest. Motlanthe, as 

a state president, was a public figure, and therefore  bound to surrender a level or 

degree of his privacy in view of the social responsibility and democratic participant 

models of media functioning.  The media was indeed playing its watchdog role and 

rigorously reported on the first citizen. 

 

 



57 
 

6.1 Suggestions for further research 

Further research may include an inquiry into the possibility of achieving objectivity in 

reporting on interim political leaders such as president Kgalema Motlanthe, given the 

strains within the ruling party behind the temporary leadership.   

Another aspect could be an analysis of coverage Motlanthe received in the media, 

focusing on aspects of media ownership in influencing the news content.  

Further research on the topic of this treatise might also include a comparison of 

judgemental media coverage of Motlanthe‘s single reported infidelity and Jacob 

Zuma’s well publicised affair with an HIV-positive acquaintance prior to his ascent to 

presidency, and his subsequent polygamous marriage to another lady, to investigate 

the representation of male infidelity and promiscuity against the inherent valuation of 

polygamous marriages in the media. 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



58 
 

7. Bibliography 
 

7.1 Newspaper articles analysed 
 
Berger, G. 2009. “The presidential love life and the public interest.” Mail and 
Guardian. 2009. 03. 05 
 
Harvey, E. 2009. “Talking with Motlanthe.”  Mail and Guardian. 2009. 02. 20 
 
Harvey E.  2009. “Motlanthe: ‘There is no struggle’.” Mail and Guardian. 2009. 02. 20 
 
Jones, J. 2008. “Motlanthe cheerful but wrong.” Sunday Times. 2008. 11. 16 
 
Khupiso V. 2009. “Motlanthe appeals for unity at funeral of ANC veteran and 
unionist.” Sunday Times. 2009.01.04. 
 
Macanda P. 2008. “SA will escape recession.” Sunday Times, 2008. 11. 09. 
 
Magomani, R.2009. “Not impressed by our prez”. City Press.2009.02.15 
 
Makhanya, M. 2009. “We’ve gone from a breath of fresh air to the same stale 
rhetoric.” Sunday Times. 2009. 02.01.  
 
Mataboge, M. 2009. “Big cheese’s squeeze.” Mail and Guardian. 2009. 02. 28 
 
McKaiser E. 2009. “Judge Cameron a surprisingly courageous choice.” Sunday 
Times. 2009.01.04  
 
Mofokeng M. and Ndlangisa S. 2009. “Blade’s out for Motlanthe.” City Press. 
2009.01.18. 
 
Molele, C. 2009. “Motlanthe warns of slowdown.” Sunday Times. 2009.03.15 
 
Motaung, F. 2008. “Fear divides comrades.” City Press. 2008.11. 23.  
 
Mseleku, S. 2008. “SA soccer’s Iron Lady hails Motlanthe’s change.” City Press. 
2008.10.26  
 
Mthembu N. 2009. “Motlanthe can’t claim high ground.” City Press. 2009. 02. 01 
 
Ndlangisa, S. 2008. “Motlanthe sure to be JZ’s deputy.” City Press. 2008.12. 28 
 
 



59 
 

(No author). 2008. “Please lead, Mr President.”  Sunday Times. 2008. 11. 2008. 
 
(No author). 2008. “Mr President, or just a puppet?”  Sunday Times. 2008. 12. 2.14 
 
(No author). 2009. “President praises Ghana’s democratic poll.” Sunday Times. 
2009.01.04 
 
(No author).2009. “Motlanthe manoeuvres well in restricted space.” City Press. 
2009.02.08  
 
(No author). 2009. “Why it’s not all bad that SA is like a classic western film.” City 
Press. 2009.02. 01 

 
(No author). 2009. “One love.” Mail and Guardian. 2009.02.30 
 
(No author). 2011. “Jimmy Manyi on government ad spend of R1billion.” Times 
Live.2011.06.09 
 
Power, M. 2008. “Majali and the unpaid pigsty he left behind.” Sunday Times. 
2008.12. 21 
 
Rossouw, M. 2008. “Reds moan about new Cabinet.” Mail and Guardian. 2008.10.03  
 
Sefara, M. 2008. “Motlanthe vs Zuma.” City Press. 2008.11. 16 
 
Sefara, M. Mofokeng, M. and Ndlangisa, S. 2009. “Glipses of a gloomy future.” City 
Press. 2009. 02.08.  
 
Sole, S. 2009. “The personal is political.” Mail and Guardian. 2009. 02. 16 
 
Wa ka Ngobeni, W. and Malefane, M. 2009. “Motlanthe: Stop slating Mbeki.” 
Sunday Times. 2009. 04. 19  
 
 
 

7.2 Secondary literature 
 

Banda, F. 2007. An appraisal of the applicability of development journalism in the 
context of public service broadcasting.  UNISA Press: Pretoria. 
 
Biagi, S. 2007. Media/impact: An Introduction to Mass Media 
United States of America: Thompson Wadsworth 
 
Carruthers, S.L. 2000. The Media at war. St. Martin’s Press: New York. 



60 
 

 
Cenite et al. 2008. Perpetual development journalism? Balance and framing in the 
2006 Singapore election coverage.  Taylor Francis Group: Routledge. 
 
Fourie J. P. 2007. Media Studies: Media history, media and society. Cape Town: 
Juta 
 
Fourie, J.P. 2002. Rethinking the role of the media in South Africa. Cape Town: Juta  
 
Kgalema Motlanthe biography. http://connect.in.com/kgalema-motlanthe/biography-
164381.html (accessed 11 November 2010) 

 
Krüger, F. 2004. Black, White and Grey. Double Story Books: Cape Town 
 
Lloyd, L. Duncan, J., Minnie, J. & Bussiek, H. 2010. SA Media legislation and 
regulation. Publisher? 
 
Morgan, F. 2004. The price of freedom: professional capability.  South African 
Journal of Communication Theory and Research. Vol. 30 Issue 1. 
 
 
Myburgh, J.2008. “ Who is Kgalema Motlanthe?” 
http://www.politicsweb.co.za/politicsweb/view/politicsweb/en/page71619?oid=10436..
.(accessed 26 June 2011). 
 
(No author).2008 “Motlanthe vs Zuma.” http://www.trufm.co.za/blog/motlanthe-vs-
zuma/ Accessed 11 March 2012. 
 
Press Council [South Africa].2007. “Part A: The South African Press Code.” 
http://www.presscouncil.org.za/pages/south-african-press-code.php. Accessed 30 
September 2010. 
 
The Press in South Africa 
http://www.southafrica.info/ess_info/sa_glance/constitution/news.htm.  
(accessed 19 March 2012). 
 
Servaes, J. 2009. Communication policies, good governance and development 
journalism.  UNISA Press: Pretoria.  
 
Shawcross, W. 1991. Information freedom and censorship. 
Library Association Publishing Ltd: London 
 
Siebert, F., Peterson, T. and Schramm, W. 1956. Four Theories of the Press. 



61 
 

University of Illinois Press: Urbana, IL. 
 
Siebert, S., Peterson, T., and Schramm, W., 1963. Four theories of the press: 
authoritarian, libertarian, social responsibility and Soviet Communist Concepts of 
what the press should be and do. Urbana, IL: University of Illinois 
 
Steenveld, L. 2007. The SARC’s enquiry into racism in the media: Problematising 
state-media relationships. Equid Novi: African Journalism Studies, 28 (1&2).   
 
Swanepoel, P. 2006. Pre-trial publicity: Freedom of the press versus fair trial rights in 
South Africa? Ecquid Novi, Vol.27(1), Page 3-23. 
 
Wasserman, H. 2004. The last word: All the news that is fit to sell? Media freedom, 
commercialism and a decade of democracy. Journal of Communication Sciences in 
Southern Africa, Vol.23, Issue 2. Page?? 
 
Wimmer, R.D. and Dominick,  JR. 1997. Mass Media Research: an introduction.    
ITP: Wadsworth. 
 
Yin J. 2008. Beyond the Four Theories of the Press: A new model for the Asian and 
the World Press. Association for Education in Journalism and Mass Communication: 
Central Michigan University, Michigan. 
 












































































	GamlasheTreatiesFinal11042012
	Appendix

